Kärlek & anarki – forlagsbranchen primetime

Livet på et svensk forlag, midt i en digital overgangstid, lidt sent ude i virkeligheden, men genkendeligt, garanteret, og slet ikke tosset!

Information var så venlig at gøre opmærksom på en usædvanlig TV-serie udsendt via Netflix, svenske “Kærlighed og anarki“.

I følge Peter Nielsen, nyhedsredaktøren hos Information, må svenskerne have et langt mere aktivt og engageret forhold til bogbranchen end andre lande, herunder Danmark, simpelthen ved financieringen af en serie om og på et forlag, som ud over almindelige kollegiale og personlige relationer også bruger kræfter på at satirisere forfattere, både de kendte romanforfattere og de skrøbelige digtere, og tillige har kendte forfattere med (“enhver omtale er bedre end ingen omtale…”).

“I anden sæson får serien klart mere luft under vingerne. Sofie Ryman er tilbage på forlaget efter en skilsmisse og som direktør for forlaget. Hun har en smart idé om at opdele forlagets forfattere i et A- og et B-hold. A-holdet er dem, der tjener pengene til forlaget, mens B-holdet i det nye koncept selv skal til at betale for deres udgivelser. Da den idé når pressen, er helvede løs, og alle B-forfatterne går i demonstration foran forlaget, råber ‘litteraturmordere’, brænder bøger og spreder asken fra de brændte bøger på forlaget og de ansatte.

Det er langt ude, men perfekt som ramme for at skildre livet på et forlag og de karakterer, som også vil være genkendelig for mennesker langt uden for det litterære miljø.”

Og hvor er det dejligt at se svenskerne skide i skoene – de må virkelig trænge til at slippe renlighedsbilledet!

Leave a Reply